Kasvujami otti varaslähdön kokeiluviikkoon - palvelumuotoilutapahtuman teemana kasvupalvelut

Julkaistu 13.10.2017 klo 13.31

D9-digitiimi järjesti yhdessä KEHA-keskuksen kanssa Kasvujami -palvelumuotoillen kohti kasvupalveluja -tapahtuman 3-4.10.2017 Valtiokonttorissa. Mukana jammailemassa oli yli 50 osallistujaa: virkamiehiä ELY-keskuksista, TE-palveluista sekä yrityksiä, järjestöjä ja kansalaisia. Kasvujami oli osa valtakunnallista kokeiluviikkoa, joka järjestettiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa.

Kasvujamit_2017Kasvujami sai inspiraation keväisestä GovJam-tapahtumasta, jossa D9 kokosi muotoiluhenkisiä virkamiehiä jameihin ensimmäisen kerran. Tällä kertaa KEHA-keskuksen kanssa yhteistyönä toteutetun Kasvujamin tavoitteena oli viedä palvelumuotoilua ja kokeilukehittämistä työllisyys- ja yrityspalvelujen kehittämisen arkeen.

Nykyiset TE- ja yrityspalvelut yhdistetään maakuntauudistuksen myötä kasvupalveluiksi. Kasvujamin aiheeksi valikoitui juuri nämä palvelut. Työskentely lähti käyntiin aidoilla asiakastarinoilla. Ryhmät muotoilivat tulevaisuuden palveluja valituille asiakkaille kahden päivän ajan.

Ensimmäinen päivä keskittyi palvelumuotoilun viitekehyksen - “tuplatimantin” - ensimmäiseen osaan, eli ongelman ja kokonaisuuden ymmärtämiseen ja asiakastarpeiden tutkimiseen. Ryhmät jalkautuivat kadulle haastattelemaan asiakkaita ja täydentämään ymmärrystään asiakaskokemuksesta. – Empatia on asiakaslähtöisen kehittämisen tärkein työväline, sillä toisen näkökulmaan asettuminen auttaa ymmärtämään, mitä ongelmia ratkaisemme ja miten asiakaskokemusta kehitetään, sanoo kokeiluasiantuntija Anni Leppänen, Valtiokonttorista.

Uudenmaan TE-Palveluista Tarja Hassinen oli kiinnostunut palvelumuotoilusta. – Tässä tuli todella konkreettisesti esille, miten eri tavoin asiakaskokemusta voidaan kehittää ja miten kuuntelemme asiakkaita.

Kasvujamin toinen päivä starttasi erilaisilla ideointiin liittyvillä harjoituksilla. Tarkennusvaiheessa määritellyt ongelmat oli muodostettu muotoilukysymyksiksi, joihin lähdettiin etsimään vastauksia.

Proto

Tiimit suunnittelivat erilaisilla protoiluvälineillä, kuten legoilla, muovailuvahalla ja visualisoimalla, uudenlaisia ratkaisuaihioita. Palvelukonseptit vietiin heti aitojen asiakkaiden eteen testattavaksi. - Vuorovaikuttamalla asiakkaan kanssa prototyypin avulla, tiimit keräsivät ensiarvoisen tärkeää tietoa ideoidensa jatkokehittämistä varten, sanoo palvelumuotoilija Taru Hillamo, KEHA-keskuksesta.

Kasvujami huipentui protodialogiin, jossa tiimit kertoivat tarinoiden ja protojen muodossa sekä asiakkaiden tarpeista ja kivuista, että kehitetyistä ratkaisuista ja niiden testaamisesta.

Valtakunnallinen kokeiluviikko toteutettiin yhdessä Valtiovarainministeriön Digikuntakokeilun, Työ 2.0:n, Valtioneuvoston kanslian Kokeileva Suomi -tiimin ja Kuntaliiton kanssa. Kokeiluviikko huipentui kansalliseen ja kansainväliseen Epäonnistumisen päivään 13.10.2017. Päätöstilaisuudessa Maria01:ssa eri toimijat jakoivat kokemuksiaan kokeiluviikon annista.